lördag 22 oktober 2011

Första älgen som hundförare

Grymt fin dag för jakt var det idag och inte blev den sämre med att man fick skjuta för sin hund :-)

Hade precis kommit till toppen av en ås och satt oss vid ett gamalt pass när Akilles drog iväg, ja kolla, se här och tittade på astron nu är det över 350m, borde vara älg väl? men så vid avståndet 5-600m norr om vår position så vände han. Jag tog upp telefonen och pratade med den andra hunföraren, sa att han fått upp något men verkar ha släppt det nu. Hann ej mer än att stoppa ner mobilen så hörde frugan några knäpp i skogen bakom oss, vart är Akilles frågade hon och jag pekade åt ett annat håll. Jäklar det kommer rakt på oss, jag hann kanppt få upp bössan så var de där, 15m, 30m och Pang, nej fan det blev svart i kikarsiktet, hade inte fällt upp locket. Fick nytt läge men ändå så svart i siktet men smällde av ett skott. Kändes inte helt toppen men fick ett läge till och då ramlade kalven på ca 50m avstånd. Älgarna kom i sken rakt på oss och Akilles var 100-150 efter så inga skall. Däremot kändes det väldigt nyttigt för honom att få dra och slita i älgen efter det att jag skjutet, speciellt då han varit något skotträdd tidigare.

Så satt man där, mitt uppe i såten bakom en nyröjning på ett pass som inte alls var det bästa att skjuta på men men.
Vår älgpulka passade väl till att få fram kalven även om det tog på våra ben rejält att dra fram den ca800m till väg.

I morgon får det gärna bli fler kalvar då vi nu enbart jagar det innan vi kan söka extra tilldelning.

Var dessutom min första älg som hundförare :-)

/Sven

1 kommentar:

  1. Grattis Sven, och Akilles.
    Du kommer nog att märka en lavinartad utveckling på honom efter detta, det garanterar jag.
    Stefan

    SvaraRadera